2007年11月29日木曜日

香港史
主文: 香港
香港史有文字可以追到後漢李鄭屋古墓,裏面刻有『大吉蕃禺』同『大治曆』呢幾隻吉利字句。而考古發現重可以追到史前舊石器時代。不過香港地方有好多字記低都係十九紀中之後嘅事。有信史之考古發現,多數係唐開始。
香港考古發現散布響全香港,顯示唔同時代香港都係人活躍嘅地方。

史前

舊石器時代
靠地質分析,75000年前,係最後一個冰河時期,其中一段最凍嘅時間,海平面比家下低成77米,企嶺下海變成平地。之後28000年前最暖嗰陣,香港有啲低地畀水浸住。之後25000年前再轉返凍,去到18000到17000年前就最凍,海平面比家下低120米到130米,成個香港大鵬灣都變晒地。

地理變化
香港近企嶺下海黃地峒呢個山,近海一邊發現有舊石器時代石塘,重有6000件呢個時代嘅石器。個地方係2003年無意中發現個遺址可能一直用到新石器時代中期。時間來講係相當長。

黃地峒
華南文化到目前都所知有限,只係知道有別於北面嘅文化。響香港一帶,新石器時代水平面初初家下低成100米,之後慢慢上升。原本平地都浸返晒,變家下山多平地少。呢個時期嘅人,就要面對一路咁變嘅環境。
香港新石器時代文物相當豐富,1931年起就一直有新發現。1931年史戈菲Walter Schofield響赤鱲角搵到呢個時代嘅石錛。1950年代,香港大學考古隊分別響大嶼山、赤鱲角同埋南丫島掘到陶器、亦都有石造同青銅造嘅捕魚架生、兵器等等。
1990年代同2000年代,香港有唔少大型工程,喺開工之前都會做搶救發掘。1997年6月到11月,響馬灣東灣仔北,搵到成廿座新石器時代晚期,到青銅時代早期嘅墓。15座有人骨,當中7座人骨重好完整。研究過之後,呢啲人係亞洲蒙古人種,有熱帶地區人種特徵。1999年蠔涌,2001年10月到2002年9月掃管笏同埋西貢沙下,都搵到新石器時代同青銅時代遺物遺蹟。
香港有八處特殊石刻,上面有一啲特別嘅圖案,相信係呢個時代嘅產物。時代大概同北方商代相若。學者估係係先民祈求風平浪靜有關。呢八處分佈響東龍島滘西洲蒲台島黃竹坑長洲大嶼山石壁香港島大浪灣同埋西貢龍蝦灣。另外大嶼山汾流杯澳(貝澳)、南丫島洪聖爺灣,都有呢個時代嘅石環。

新石器時代
青銅器約響公元前1500年左近出現,呢個係史前時代最後階段。雖則嗰陣無大量咁用青銅器,不過都搵到箭鏃同埋呢類青銅兵器,而架生就有魚鈎空銎斧。赤鱲角過路灣,大嶼山東灣沙螺灣,重有南丫島大灣沙埔村,都搵到石範,即係做青銅器嘅模,證明香港係有鑄造青銅器。
除咗青銅器之後,有唔少陶器。圖案都承襲新器時代花式,有繩紋,有幾何印紋,不過孖F夔紋就係呢個時期先有。呢陣時,可以高溫燒陶,所以就有種接近結晶嘅硬陶。

青銅時代

信史
秦國嬴政公元前218年發兵打嶺南,並且響今日廣州處起蕃禺城,立南海郡。香港地近蕃禺城,應該在蕃禺之下。係香港有人管治嘅開端。
公元前203年趙陀成立南越國,香港一樣係響蕃禺之下,佢治下開始有鹽官。香港一帶可能有鹽田,不過香港境內都今日都未有南越國考古發現。

秦國同南越國
公元前111年,大漢武帝劉徹滅咗南越國,香港就歸漢管,呢個時候係南海郡蕃禺縣。李鄭屋古墓就【大吉蕃禺】四個字,證明香港係蕃禺治下。呢個時蕃禺鹽官亦都響呢家下香港同深圳一帶管鹽場。不過鹽場係咪響香港境內,就未有進一步證據。之不過,近年學者研究,李鄭屋古墓墓主係個鹽官。
旺角通菜街豉油街交界亦曾經掘到呢個時代嘅釜片。竹篙灣有漢時陶片,可以係當時聚落之一。后海灣鰲磡石因為自石器時代以來,係海上交通要道,所以亦都掘到當時嘅青瓷器。
香港1990年代到2000年代都有做搶救發掘,大嶼山白芒滘西洲、馬灣東灣仔同掃管笏都搵到完好層次嘅大漢遺物。遺物有陶器、瓷器、鐵器同大量銅錢。證明大漢有唔少人來到香港。
香港一帶主要經濟產物係鹽,根據舊寶安縣範圍考古發現,制鹽可以追返去新石器時代。屯門湧浪就唔少遺蹟遺物。去到漢時鹽已經有官府發牢盆呢種架生畀鹽戶煮鹽。

大漢
三國時代嘅吳國保留呢劃分,不過孫權黃武中(222年到229年之間)就開東官郡。香港深圳就係東官郡下。呢一帶鹽場,亦都叫做東官場。孫皓甘露二年,即係266年,東官郡置司鹽都尉,專管呢個場。鹽官就駐當時郡治,即係響今日南頭,同香港只係后海灣一海之隔。

吳國
到之後晉國吞埋吳國,統一全地,不過留低嘅史書就無講香港一帶係點。雖然後尾晉北面因為五胡亂華搞到立立亂,無咗半壁江山,不過南方就無受影響。司馬衍咸和六年,即係331年,古書有講立東官郡,郡有寶安縣,香港一帶自然響佢之下。399年到402年,孫恩反晉,最後敗亡,呢班人就推佢妹夫盧循做阿頭。元興二年,即403年盧循帶埋成班人由長江口坐船來番禺,重打入城,驅逐剌史吳隱,叫自己做平南將軍,晉朝廷迫住封佢做征虜將軍、廣州刺史、平越中郎將。盧循重派佢姐夫徐道覆同自己人佔據始興(家下廣東韶關南)同埋其他地方。係咁,香港一帶就響盧循手上。410年,盧循有十萬軍,成千艘十二丈高大船北上打晉,不過可惜佢錯失機會,打輸咗,想返轉頭,不過呢個時候,番禺又畀晉軍霸返,411年打極都打唔入,最後搞到自殺。不過佢舊部就住大奚山(家下叫大嶼山)同附近嘅島海邊山窿。至到司馬德宗義熙年間,即係405年至418年,響寶安縣起東官城,好可以就響411年或者之後。
旺角通菜街豉油街交界亦曾經掘到呢個時代嘅陶罐

晉國
公元420年,劉裕迫晉帝讓位畀佢,立宋國,香港一帶都係東官郡寶安縣。不過同年亦都寶安男相/國,係人哋封地。傳說元嘉五年(428年)之後,杯渡禪師就係坐杯咁樣嘅船,呢個時候來到家下嘅青山,響山上立寺。因為咁家下青山,有杯渡寺,而個山亦都叫過做杯渡山。479年,蕭道成迫宋帝讓位畀佢,立齊國,香港一帶如舊。502年,蕭衍迫齊帝讓位畀佢,立梁國,如舊。507年東官郡變做東莞郡,香港就變成歸東莞郡寶安縣下。557年,梁帝讓位畀陳霸先,咁陳霸先就立陳國,都係一樣係東莞郡寶安縣。陳蒨天嘉元年,即係560年,陳蒨封到仲舉做寶安縣侯,食邑五百戶。

宋、齊、梁、陳四國
大隋楊堅589年滅咗陳國,初頭重保留制度。開皇十年,即係590年,精簡到兩級,將東莞郡併入去廣州,香港一帶係廣州寶安縣下。仁壽元年,601年廣州避太子楊廣個名,改做番州。楊廣大業三年,即係606年,就唔要州,將寶安縣納入去南海郡。

大隋
隋末羣雄並起,楊廣大業十三年,即係617年,蕭銑董景珍雷世猛起兵做反。佢哋推蕭銑做梁王。第二年,即係618年,改為叫梁帝。漢水到交趾都係佢之下。香港一帶都係佢領土。


大唐618年取代大隋。李淵武德四年,即係621年,就派兵滅梁。大唐置廣州總管府。寶安亦係呢個府名下。
去到太宗李世民嗰陣,南頭嗰邊變成屯門鎮,軍事上香港歸呢個鎮管。而南頭城東南海路二百里,就係屯門,而香港家下青山,就係嗰時嘅屯門山。屯門因為係入廣州海路之一,所以駐重兵,以免有海寇。李隆基天寶二年,海賊吳令光作亂,海南郡守劉巨麟就係用屯門鎮兵平亂。
去到肅宗李亨至德二年,即係757年嗰陣,寶安縣又變成東莞縣,直屬廣州都督府。
唐時因為屯門係海道重地,亦係廣州府外港,入廣州府城或出海外嘅船都會停響度先。當時柳兪就有詩講,『屯門雖云高,亦映波浪沒』。而另一個詩人劉夢得有踏潮歌,『屯門積日無廻飈,滄波不歸成踏潮』。而佢西北后海灣鰲磡石發現唐宋時期陶瓷片2479片,唔少重係各省名瓷,證明呢處古代交通繁盛。
自從1930年代開始,已經發現唐時瓷窰爐遺址差唔多60幾個。其中赤鱲角深灣村窰址有13座爐同兩萬幾片青瓷。窰係平陷式圓窰。所以唐代,香港係有燒瓷工業。旺角通菜街豉油街交界亦曾經掘到呢個時代嘅窰殘件。

大唐
907年,朱溫篡唐,建大梁,香港一帶歸南海王劉隱管。之後佢細佬係劉巖接任南海王、清海節度使。佢去到劉巖乾亨元年,即係917年,先至響廣州自立為王,先叫大越,將廣州改名興王府,918年改大越做大漢
大漢最後一個皇帝劉鋹,響香港留低幾筆記錄。大寶元年,即係958年,佢置東莞縣屯門鎮。十二年,即969年,二月十八,將屯門山封為瑞應山,重有立碑。不過呢塊碑已經不知所蹤。瑞應山北麓有軍寨,有靖海都巡同知屯門鎮事。香港大埔海一帶係出名採珠場。劉鋹重響呢度叫做媚川都。招幾千人兵採珠,人數有記二千到八千不等,呢個場後尾畀大宋趙匡胤廢咗。媚川呢個名係來自晉人陸機文賦》,『水懷珠而川媚』。媚川都雖然講大埔海,不過亦都包埋今日香港全境。

大漢(南漢)
970年,大宋皇帝趙匡胤潘美打大漢,最後971年,大宋開寶四年,大漢大寶十四年,劉鋹投降。香港一帶變成大宋國土,係廣州都督府,東莞縣之下。開寶五年(972年),東莞縣併入增城縣。六年(973年),東莞縣又分返出來。
因為香港一帶海運發達,九龍灣海有唔少船來往停泊,熟水性嘅福建人來到九龍一帶開村。九龍大磡蒲岡村(1940年代畀人日本人拆走加大啟德機場,家下黃大仙警署一帶),村民個林氏族譜講,大中祥符元年成申(1008年),原藉福建莆田,以艚運為業嘅林松堅、林栢堅響佛堂門遇險,浮到去南佛堂山崖甩難。佢哋子孫有經商致富,響九龍彭蒲圍定居,之後搬到大磡窩蒲岡。考古發掘有唔少磁器響呢一帶搵到,好可能同海上貿易有關。羅香林曾講過佢受友到黃大仙住宅內搵到大量銅錢,全部響宋室南渡長江之前。證明呢個時九龍灣一帶幾有錢。
1125年大宋大上皇趙佶同佢個皇帝仔趙桓畀金人擄走,大宋無晒長江以北嘅領土,趙佶第九個仔趙構1127年響南京自立為宋帝,最後同金人議和。雖然北方有咁大變化,因為嶺南遠離動盪,所以唔受兵亂影響。
大宋國統治之下,北方人唔少人落來嶺南定居,到無咗北半領土,呢個趨勢就更加快。香港考古發掘到幾處宋時居所。最出名係鄧符,佢響趙佶崇寧年間(1102年—1106年)做官。後尾見錦田桂角山風景好,就定居落呢度,重開埋力瀛書齋。佢個孫鄧銑因亂時勤王有功,曾孫鄧自明娶到趙構個女。所以鄧氏子孫散布附近,鄧氏響錦田、龍躍頭屏山竹村廈村都係望族。

大宋
大宋時期香港都係產鹽之地。鹽甚至支撐住大宋經濟,官府靠鹽收入發鈔。1197年,慶元三年,提舉徐安國派人打呢班鹽梟;廣州經略錢之望帶兵攻入大嶼山,盡殺島民,重響東涌駐兵三百;去到1200年,慶元六年,守軍減半,移駐官富場,後尾重撤走埋。
1247年,咸淳十年甲戌六月十五日,官富場鹽官嚴益彰響佛堂門天后廟後面寫有摩崖題記,係香港現存最古老有年份嘅石刻。

鹽業
大宋去到1277年已經末期,正月時皇帝趙昰同佢親細佬趙昺(後尾都係皇帝),畀元軍追住來打。宋軍一路護住佢哋。由當時惠州境嘅甲子門,想經海路廣州城。當時香港屬於廣州境,亦係海路必經之路。二帝因為咁就來到香港。首先1277年丁丑年正月佢哋去梅蔚。梅蔚有學者推斷係今日大嶼山梅窩,不過亦有學唔同意,因為實在唔順路。四月,佢哋去到官富場,即係九龍東面大海灣,九龍灣。考古學家響西貢泥涌搵到宋室專用磁器,可能佢哋來到官富場之前,經過泥涌。響九龍灣亦都搵到唔少精緻宋代磁器,不過係咪同宋帝有關,就唔有實質證據。六月二帝就搬去遠少少,九龍半島古墐。古墐就係今日馬頭圍,馬頭圍以前叫做古墐圍。後人響附近留有宋王臺,有聖山。臺南有二王殿村,起上帝廟。紅磡重建嘅北帝廟就係咁來。九月,二帝又搬去到淺灣,即係今日嘅荃灣。十一月,大元劉深襲淺灣,保護二帝嘅張世傑輸咗。傳說今日荃灣北面嘅城門,就係村門抵抗劉深嘅石城。十二月佢哋又迫住去到秀山,即係珠江口虎門

末帝
蒙古忽必烈進滅大宋,建立大元。1277年劉深襲淺灣,證明呢個時候香港已落入元軍手中。1278年頭大宋撤出香港。
大元時仍舊歸廣州東莞縣管。因為有珠鹽呢啲重要產物,所以有屯門巡檢司管理民政。唔少人南遷響香港落地生根。新界五大族之一,廖氏就係響元末由福建搬過來。而響東莞鄧氏長房鄧林之曾孫鄧季琇(號松嶺)呢一房,搬到龍躍頭開田落戶,最後趕埋彭氏出龍躍頭。
官方響大埔海同后海灣有採珠,不過開下停下。鹽場亦大為減少,連官富場都停產。

大元
朱元璋響1368年洪武元年登基做皇帝,國號大明。佢二月派廖永忠做征南將軍,廖永忠去到福州,寫信畀何真,叫佢歸順。何真回信答應。三月廖永忠帶軍來到潮州,何真降明。就咁樣,廣東就落響大明手上。香港亦隨之歸入大明。香港仍然係廣州東莞縣地。朱元璋亦封何真做東莞伯。
大明初年,更加多人進一步南遷香港。文氏響由今深圳境入香港境,響新田落戶。文氏響大宋末年保衞宋室出名,出過文天祥呢位名臣。新田落戶嘅係三丁過繼畀文天祥嘅後人。
大明時期,香港嘅重要性都反映響海事之上。雖然香港地處邊疆,文獻有限,不過就因為海事關係,海圖第一次詳細咁畫出香港各地名。

大明
大元時,海上運輸已經關係到一國經濟命脈,太祖朱元璋同成祖朱棣就更加重視海上貿易。永樂年間,鄭和七次下西洋。海圖上面,就有寫到大奚山。香港一帶係下西洋必經之洋。香港有唔少人係靠海為生。
朱元璋、朱棣都先後加封南海神同媽祖林默娘兩位神祗。尤其係媽祖,佢加封做天妃(之後清時加封天后)。由長江到珠江沿岸都有佢嘅廟。響廣州東莞縣,就近香港嘅赤灣天妃宮(今天后宮)。赤灣天妃宮響家下南頭半島頭,蛇口西面一個海港。何真係響赤灣度接過廖永忠,重同佢入廟拜媽。而鄭和下西洋時,響珠江口南頭一帶遇險,求天妃即顯靈轉安。佢回程時就叫人重修。因為佢咁靈,香港一帶靠海為生嘅人,都會去供奉,呢個習慣去到1950年代,因大陸政治轉變,先改去佛堂門天后廟。

中葉
大明時東莞盛產莞香呢香木,香港各地都有種,重遠銷各地。香港,香粉寮都係同呢種香木有關。香業直至大清年間先至沒落。

香業
大明去到末期,李自成響大明北面江山,自立大順國,同大明交戰。崇貞十七年(1644年)甲申年,即大順永昌元年,大清順治元年,李自成打到京師。三月十九,大明皇帝朱由檢吊頸自殺。呢個時候,雖然無皇帝,大明南面半壁江山重響度,香港一帶重響大明統治之下。去到五月初三,福王朱由崧做監國,五月十五南京登基做皇帝,年號弘光元年。下一年,弘光二年(1645年),清軍打過長江,五月廿八捉咗朱由崧。大清軍無再向南打,香港一帶仍然係大明兩廣總督管。1645年,閏六月初六,唐王朱聿鍵響福州任監國,閏六月廿七做皇帝,是為隆武元年。不過呢個時侯各地已開始擁兵自重。朱聿鍵封兩廣總督丁新魁做大學士,廣東香港一帶就係歸於朱聿鍵旗下。而丁新魁重捉埋響廣西自立做皇帝朱亨嘉,封咗做平粵伯。隆武二年(1646年)江西失手,八月廿一,朱聿鍵響汀州遇到清軍而死。十月初十,桂王朱由榔響廣東肇興任監國,十月十四做皇帝,是為永曆元年。香港一帶又變成朱由榔旗下。無幾耐,十月二十因為江西贛州失手,佢哋驚到搬去廣西梧州,廣東民心大驚。十一月初二,蘇觀生同廣東布政使顧元鏡、侍郎王應華請唐王朱聿𨮁做監國,十一月初五登基做皇帝,是為紹武元年(1646年)。香港又轉到朱聿𨮁手。十二月十五,清軍入廣州,朱聿𨮁俾李成棟捉咗,吊頸自殺。

明末(南明)
大清順治三年(1646年),大明紹武元年年尾,大清李成棟帶軍入由福建入廣東。十二月十五陷廣州境,香港就歸大清管。1648年,大明永曆二年四月十五,李成棟轉投大明,朱由榔返肇慶,廣東連同香港又轉返歸大明管。1649年,皇帝愛新覺羅福臨尚可喜平南王,賜佢金冊、金印。1650年,大清尚可喜、耿繼茂南下,二月打廣州,十一月初二攻入城,香港又轉返入大清,仍舊係廣州新安縣。而成個廣東就由尚可喜鎮守。

大清
殖民地時代係指1841年到1997年,香港三大區分批由大清嘅新安縣南境,轉做英國嘅香港殖民地。

殖民地時代
大清道光廿一年辛丑歲,即係1841年,因為響第一次鴉片戰爭裏面,大清打輪畀英國,之後嗰年就迫住簽《南京條約》,將香港島割咗畀英國。英國得到個島之後,即刻響北岸大興土木,好快就初見規模。呢個時候,大清體會到英國軍事威脅。重係響新安縣嘅九龍同新界,都加強防守。

香港史 1860年到1898年
喺1898年,英國同大清簽《展拓香港界址專條》,大清租埋深圳河以南同附近嘅兩百幾個離島畀英國,租期係99年。之後呢塊地就叫新界,大清響協議之下,可以保留九龍寨城,可以有官駐守。
早期中環街景